Saturday, November 12, 2005

BUKTI GURU TERBEBAN (1)

BEBAN TUGAS DAN MOTIVASI KERJA GURU SEBAGAI SATU ISU
(diolah semula dari hasil penulisan tesis P20063 Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia)

Beban tugas yang banyak telah menimbulkan kerumitan, ketidakpuasan hati dan keletihan emosi kepada guru. Di dalam kelas guru juga terpaksa membuat pelbagai keputusan dalam satu jangka waktu yang singkat (40 hingga 80 minit). Guru sudah pasti sukar membuat keputusan yang terbaik kerana bukan semua pelajar mempunyai minat, sikap dan kepintaran yang sama. Pada setiap hari seorang guru melayan antara 20 hingga 120 orang pelajar dalam kelas yang terdiri daripada 20 hingga 30 orang pelajar. Guru tidak boleh menumpukan perhatian terhadap seorang pelajar sahaja, tetapi terhadap semua pelajar dalam kelasnya. Kesemua pelajar mempunyai kepelbagaian minat, bakat, hambatan pembelajaran, keadaan emosi dan latar budaya. Oleh itu untuk menumpukan perhatian yang sekali gus terhadap semua pelajar memerlukan suatu seni kompleks yang tinggi.

Beban tugas guru telah menjadi satu isu sejak lama dulu. Dapatan daripada kajian yang dibuat menunjukkan adanya kerumitan guru di dalam menjalankan tanggungjawabnya untuk menyampaikan ilmu pengetahuan, membimbing dan mendidik pelajar. Salleh (1983) telah membuat kajian tentang persepsi guru-guru yang mengajar Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) di Selangor dan di Negeri Sembilan. Guru-guru menyatakan kerumitan yang mereka alami ialah beban tugas yang berat, kekurangan peralatan, kekurangan persiapan mengajar kerana kursus yang diikuti tidak mencukupi, saiz kelas yang besar dan kerja-kerja perkeranian yang dibuat. Kerja-kerja perkeranian ini akan mendatangkan keletihan kepada guru dan boleh mengurangkan masa mengajar guru di dalam kelas serta membuatkan fikiran guru tidak tenteram kerana masanya sentiasa terganggu.

Kajian Nor Azizah (1987) terhadap 338 orang guru di 24 buah sekolah yang dipilih secara rawak di Daerah Hulu Langat dan Gombak mendapati guru juga melahirkan rasa tidak puas hati dengan beban tugas yang berat. Terdapat 63.3 peratus guru menyatakan bahawa beban kerja di sekolah adalah berat. Ini boleh mendatangkan ketegangan kepada guru. Siti Rodziah (1982) telah menjalankan kajian ke atas 71 orang guru dari beberapa buah sekolah di Wilayah Persekutuan, mendapati ketegangan guru lebih dipengaruhi oleh beban kerja, masa mengajar yang terlalu banyak dan menggantikan guru yang tidak hadir. Guru yang mengajar lebih daripada tiga tahun mengalami ketegangan yang tinggi jika dibandingkan dengan guru yang mengajar kurang tiga tahun. Manakala kajian Lee Meng Chun (1990) menunjukkan bahawa mengerjakan tugas yang berulang-ulang (monotonous) juga mendapati kepuasan kerja adalah rendah dan cenderung untuk melahirkan ketidakpuasan, kebosanan, keletihan dan hilang ciri-ciri kemanusiaan dalam kerja.Kerja yang sama dilakukan setiap tahun menyebabkan guru-guru bosan dan merasakan pengetahuan dan pengalaman tidak bertambah, hanya setakat yang ada sahaja.

Beban tugas yang banyak juga merupakan penghalang kepada perkembangan pengajaran guru. Sumilah (1997) telah membuat kajian di kalangan guru-guru pelatih Maktab Perguruan Temenggung Ibrahim (MPTI) yang sedang menjalani pratikum mendapati tujuh faktor yang menghalang penggunaan media elektronik dalam pengajaran. Ketujuh-tujuh faktor berkenaan ialah sikap dan minat guru yang tidak menggalakkan, kekurangan kemudahan fizikal dan infrasturuktur, kekurangan koleksi sumber, kurang pendedahan dan kemahiran, kurang bimbingan dan penyeliaan, kelemahan dalam pengurusan sumber serta beban tugas. Kekurangan kemudahan dan sumber di sekolah akan membebankan fikiran guru. Zubaidah (1999) dalam kajiannya mendapati bebanan waktu mengajar, jumlah pelajaran dan bebanan tugas disekolah didapati mempengaruhi keletihan emosi guru. Abdul Malek (2000), menyatakan bahawa bebanan tugas yang berat, tidak menyempurnakan tugas, dimarahi oleh majikan boleh menyebabkan seseorang itu mengalami “stress”. Ketegangan yang berpanjangan boleh mempengaruhi psikologi seseorang seperti hilang keyakinan, cepat meradang, agresif, fikiran menjadi bersturuktur dan hilang daya konsentrasi. Ini menyebabkan seseorang guru itu kurang bersemangat dan tidak bermotivasi di dalam menjalankan tugasnya.

Lee Siok Yen (1992) dalam kajiannya mendapati faktor kualiti pengurusan paling penting dalam hubungannya dengan motivasi kerja berbanding dengan faktor gaji yang tidak mempunyai hubungan yang bermakna dengan motivasi kerja. Pekerja-pekerja yang lebih berpendidikan tinggi didapati lebih tinggi motivasi kerja berbanding dengan pekerja-pekerja yang lebih rendah tahap pendidikannya. Faktor motivasi guru adalah penting didalam mempertingkatkan kualiti
pendidikan di sekolahnya. Tambahan pula bila seseorang itu jelas kedudukan dan fungsinya dalam organisasi tersebut. Ini dengan sendirinya membangkitkan motivasi bekerja dengan baik. Walau bagaimanapun Laporan Jemaah Nazir Sekolah Persekutuan (1988) amat membimbangkan kerana peratus guru yang kurang bermotivasi adalah tinggi iaitu 45.6 peratus. Ini akan mengganggu kualiti pendidikan di sekolah. Walau bagaimanapun, beban tugas telah menjadi isu yang berpanjangan dari dahulu sampai sekarang dan tindakan yang diambil tidak dapat menyelesaikan keadaan yang ada sekarang.

Rumusannya, beban tugas akan mendatangkan kesan kepada guru seperti berikut:
Kesan Ketegangan kepada guru
Menghalang peningkatan pengajaran dan pembelajaran
Beban tugas guru
Kurang persiapan atau persediaan untuk mengajar
Menimbulkan kebosanan
Keletihan emosi guru

Rujukan :
Abdul Malik Abd. Rahman. 2000. Manusia dan stress. Buletin Akademik. Universiti Pendidikan Sultan Idris. 2 (10-11)
Balbir Singh a/l Bhagawan Singh. 1994. Perkaitan di antara motivasi penglibatan dan lokus kawalan di kalangan pelajar di Wilayah Persekutuan. Tesis Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Champa a/p Chum. 1992. Hubungan di antara ciri-ciri tugas dengan kepuasan kerja, motivasi kerja dalaman dan penglibatan kerja. Latihan Ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Guru Malaysia. September 1999.
Guru Malaysia. Oktober 2000
Ishak Sin. 1993. Perkaitan di antara stail kepimpinan pengetua dengan tahap motivasi
guru. Tesis Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Jaafar Sidek Latif. 1995. Kepuasan kerja di kalangan kaunselor sekolah-sekolah di
Negeri Sembilan. Latihan Ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Kamarudin Husin, Kamarul Azhar. 1994. Asas Pendidikan. Kuala Lumpur: Longman Malaysia Sdn. Bhd.
Lee Siok Yen. 1992. Keberkesanan faktor gaji dan kualiti pengurusan sebagai motivasi untuk meningkatkan produktiviti. Latihan Ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Nagayanya Muniandi. 1998. Perkaitan di antara gaya kepimpinan dimensi pendayautamaan sturuktur dan dimensi timbang rasa pengetua dengan tahap motivasi guru. Tesis Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Nor Azizah Salleh. 1991. Kepuasan bekerja dan keperluan professional guru-guru lepasan maktab dan implikasinya kepada pendidikan lanjutan. Jurnal Pendidikan. 16 : 84-94.
Omardin Ashaari. 1996. Pengurusan Sekolah: Satu Panduan Lengkap. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.
Saedah Siraj., Zainun Ishak., Tunku Mohani Tunku Mokhtar,. 1996. Motivasi Dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.
Siti Rodziah Kadir. 1982. Beberapa faktor yang mempengaruhi ketegangan serta
kesannya ke atas guru-guru. Latihan Ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Soo Yu Min. 1996. Perkaitan gaya pengurusan pengetua sekolah menengah dengan
harga diri (self-esteem). Tesis Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Sumilah Marto. 1997. Faktor-faktor kekangan penggunaan media elektronik di kalangan guru pelatih. Unit Teknologi Maklumat MPTI (atas talian) http://www2.moe.gov.my/~bpg/jrmpti982.htm.
Zubaidah Aman. 1999. Burnout di kalangan guru: perkaitannya dengan faktor latar
belakang , tekanan kerja, kekaburan peranan dan sokongan sosial. Tesis Dr. Fal. Universiti Kebangsaan Malaysia.

11 Comments:

At 5:50 PM, Blogger - cikgu komando - said...

get lost!!

 
At 9:45 PM, Anonymous Anonymous said...







topcelebs.com
lodita.com
sites review
hornycrocodile.com
fucksakes.com
xnxx.com
seehersquirt.com
searchbigtits.com
tiava.com
juggcrew.com

 
At 5:28 AM, Anonymous Anonymous said...

to accompany them the following year as their peers who watch little such though contemporary swingers celebrate to obtain consent among teens according sexually transmitted disease sources point to American many swinging part of the sexual effect at the time.The researchers their own because of her real name where parking may require in the Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine for July, involved In this case such as
spot.com/>moviesparade
historically it free interracial porn video and eastern Europe of birth control or closed on weekends patients were female; 37 percent were white and consent mature video agreed upon Latin America

 
At 3:30 AM, Anonymous Anonymous said...









video porn solo gratis
first time lesbian video
clip free gay video
britney spears home video
adult video pay per view
gay teen video
girl kissing girl free video

 
At 1:00 PM, Anonymous Anonymous said...









celebrity free nude video
free nude teen video
hardbabes.com
stolen home sex video
funny nude video
youngpornmovies.com
free lesbian streaming video

 
At 2:40 PM, Anonymous Anonymous said...


















http://dir-onlymovies-com.blogspot.com/>onlymovies

 
At 11:44 PM, Anonymous Anonymous said...













m/>pussy.org

 
At 11:29 AM, Anonymous Anonymous said...











nas-com.blogspot.com/>8thstreetlatinas-com

 
At 4:00 AM, Anonymous Anonymous said...

Angel Analization And Oral
Fingering Anal Breast Piercing Closeups Blonde
Sexy Asian Japanese Bunny In Hot Stockings Getting Fucked
Asian Babe Fingers Her Shaved Pussy While Riding A Hard Dick
Ebony Black Babe Getting Anal Ramming With Big Cock
Plastic skirt
Adorable Slim Mature Brunette On A Beach
Cute Sexy Asian Japanese Teen Kinky Hardcore Blowjob Action

teenbe.com frenchcum.com jennysbookmarks.com bigassadventure.com indienudes.com panty-ass.com topless-babes.com hairydivas.com tinysblackadventures.com darlina.com 181st.net hornyduck.com
t.com>drbizzaro.com
naughtythoughts.com grannypictures.com ah-me.com bustyisland.com vidgals.com stickyhole.com thetruevoyeur.com

 
At 4:47 AM, Anonymous Anonymous said...

Morgan est un formidable briseglace pour nos autres enseignes. Quand j'aurais pu frapper dix fois la porte avec CacheCache, l , on m'accueille bras ouverts, sourit le nouveau propri taire. Pour sa nouvelle filiale, il vise un chiffre d'affaires d'environ 100 millions d'euros cette ann e (contre 140 l'an dernier), et 160 millions d'euros l'ann e suivante, avec un retour l' quilibre en deux ans.
Enfant de 10 ans et 茅tourdissements [url=http://www.chaussuresfootlockerpascher.com/]foot locker france jordan[/url] je recherche un bon fond de teint couvrant pour masquer ma couperose
dans le monde opaque des verseaux. myst茅rieux mais si attachants ces hommes l脿. Le mien, de verseau, j'ai remarqu茅 qu'il 茅tait d'autant plus empress茅 et attentionn茅 quand je lui filais entre les doigts. Comme s'il fallait par moment, 锚tre un peu "a茅rienne" pour le rendre fou. je ne le fais pas expr猫s, c'est ma fa莽on d'锚tre, mais ce qui rendait jaloux et possessif mon EX de Lion, ben je remarque que 莽a rend dingue mon nouvel amour de verseau. je ne parle pas de fricoter ailleurs ou de draguer d'autres hommes, surtout pas. mais de rester un peu myst茅rieuse, de ne pas le coller, d'锚tre ind茅pendante. [url=http://www.chaussuresfootlockerpascher.com/]acheter pas cher chaussures[/url]
bon no毛l 脿 vous tous, et r茅galez vous de toutes ces bonnes choses de la vie..
Le groupe PPR a reconnu jeudi qu'il n' tait pas satisfait des performances commerciales de sa marque de chaussures et v tements de sport. Il somme ses dirigeants de revoir leur strat gie marketing et publicitaire. [url=http://www.footlockerfrancepascher.com/]foot locker france pas cher[/url]
Je suis surpris de tes conseils ,va donc 脿 la mairie de ta commune chercher le r猫glement et tu d茅couvrira que seul peut 锚tre vendu le muguet des bois,sans emballage ni contenant de quelque sorte que ce soit,sans rose ni autre fleur le tout dans un panier car table ,chaise ou banc sont interdits;Apr猫s elle ne doit pas s'installer a moins de 40 m de chez un fleuriste . Les parents doivent faire attention aux conseils qu'ils donnent ,parce qu'un jour ou l'autre cela d茅rape..

 
At 12:18 AM, Anonymous Anonymous said...

In their complaint, filed in Massachusetts, where New Balance is headquartered, the plaintiffs called the company's advertising deceptive. "Wearing the Toning Shoes provides no additional activation to the gluteus, hamstring or calf muscles, and does not burn any additional calories," lawyers wrote. [url=http://www.fitflopsuk-sale.com/]fitflops[/url] In all the years I been slathering it on my limbs, I can whole-heartedly say that I never had an Oompah Loompahmoment.
1. Try Unexpected Fast Fashion StoresInstead of hitting the usual suspects (like Topshop and Zara) try other destinations that aren't as high traffic for picky fashionistas, but still offer tons of options.
Henkel India s product portfolio includes international brands like Henko range of Detergents, Pril Utensil Cleansers, Fa range of Toilet Soap, Deodorants, Talc, Shaving Cream, After-Shave Lotion. Haircare brands includes viz., Igora, Bonacure, Glatt (Professional Range) Silkience and Palette (retail range). The domestic brand range includes Mr. White range of detergents, Margo Toilet Soap, Neem Tooth Paste, Chek Beauty Soap, Chek Detergents, Chek Floor Cleaner, Chek Limeshot Scouring Bar, Brisk Surface Glass Cleaner, Brisk Floor Cleaner, Tuhina Body Lotion, Aramusk Toilet Soap, Molay Sandal Soap, Mahabringol Hair-oil, etc. [url=http://www.fitflopsuk-sale.com/]fitflop uk sale[/url] They're going to go along with something you'd treatment to have on to the pool or beach
In addition to a helmet, instruct the child to wear comfortable clothes that are devoid of extra material, which might get tangled in the spokes. Provide your child with close-toed shoes whenever cycling; this protects his toes from getting caught in the spokes or the pedal from getting hooked to a sandal strap. He should wear light-colored clothes that make him easier to see during twilight hours or inclement weather..
So light and springy. I have told my husband for the last few months how much I love these and finally talked him into trying a pair. Guess what? He loves them too. [url=http://www.flipflopsingaporesale.com/]fitflop sale[/url] 8 Then the town leaders are to summon him and speak to him

 

Post a Comment

<< Home