Thursday, December 07, 2006

Siri Petikan Forum Sanggah PPSMI 1



Berikut adalah beberapa pandangan di dalam sebuah forum yang dipetik semula secara original untuk renungan dan meluaskan pemikiran kita semua.Isu ini bagi saya sangat penting kerana ia mewarnakan masa depan beribu-ribu generasi kita yang dijadikan elemen kajian oleh "kere"-jaan Baris-Nasi-Onarl. Saya mohon maaf kerana tidak menyertakan sekali nama-nama penulis. Jika berminat sila ke forum berkenaan di Tranungkite. Tujuan saya adalah untuk memaparkan pandangan ini kerana bukan semua orang berkesempatan untuk membaca forum yang kadang-kadang terlalu panjang berjela.

Pandangan forumis pertama:

Saya ingin menyampaikan pengalaman saya sendiri dlm hal ini;
1- NYATA SEKALI, sejak saya dibangku sekolah lagi di thn 70'an sehingga apa yg saya perhatikan disekolah anak2 saya dithn 2006 skrg, TAHAP PENGUASAAN BI dikalangan anak2 melayu masih sama spt dulu( lemah pada tahun 70'an ) atau lebih teruk dari dulu.

Kenapa ia berlaku demikian? fokusnya disini ialah anak melayu yg lemah BUKAN melayu yang mahir BI. ( mmg ada segelintir yg berjaya...syabas pada mereka)

Tapi kebanyakkan ;
1) anak2 melayu tidak gunakan BI langsung dirumah.
2) ibubapa tidak menggalakan BI kerana mereka sendiri tak speaking!
3) ibubapa yg patriotic pula BANTAH kerana BI adalah bahasa penjajah!!!
4) guru melayu yg mengajar BI pun lemah penguasaan [ disini kita harus salahkan maktab perguruan yg memberi sijil lulus pada calun tersebut ]

Pada masa yg sama anak cina dan india tidak ada masalah dlm penguasaan BI pula. Tapi itu bukan isunya disini, masalah nasional disini ialah majority anak melayu gagal menguasai BI ketahap yg boleh diterima pakai. Buktinya hingga hari ini masih ada graduan yg tak boleh speaking!!!

Jadi oleh kerana system pembelajaran BI diperingkat sekolah gagal mencapai tahap yg boleh dibanggakan dikalangan anak2 melayu MAKA kerajaan mengambil keputusan utk DIRECTLY menekankan pembelajaran Matematik & Science TERUS dlm BI.

Dlm hal ini Kementerian Ppendidikan pun HARUS dipersalahkan kerana ia GAGAL memantapkan system pembelajaran BI disemua peringkat. Oleh kerana ia tidak mahu mengaku kegagalannya MAKA ia terus membawa BI lalu menekan terus pembelajaran maths dan sains dlm BI seolah2 ia baru sedar kepentingan BI.

Sebenarnya, melalui pembelajaran maths & sains dlm BI , tidak ada gerenti bahwa anak melayu akan TERUS menguasai BI jua. Pokoknya basic teaching of English itu tak memenuhi syarat dan hasrat terutamanya dikalangan melayu. Fakta ini telah pun disedari oleh kerajaan dari thn 70’an sehingga sekrg , TETAPI apakah langkah 2 kerajaan utk memperbaiki system pembelajaran yg sedia ada??? Tolong jelaskan jika ada?? Jadi apa yg berlaku ialah cabinet “half past six” dengan terburu2 melaksanakan maths and science dlm BI tanpa mengadakan ‘pilot’ run terutamanya disekolah 2 luar Bandar.

Walaupun anak cina & India tidak ada masalah dlm hal ini, bagi mereka tampak kerajaan memahami kepentingan BI walhal kerajaan yg sama GAGAL memberikan pembelajaran asas BI secara effective pada awalnya. Tetapi selepas berlaku debat sebegini rupa dikalangan intelek dan academicians ADAKAH kerajaan review balik kaedah pengajaran BI diperingkat sekolah utk memantapkannya……saya rasa TIDAK…..itulah masalahnya dengan kerajaan “half past six”. Nak dikata Tun juga tidak terkecuali dlm geng “half past six” ini. Sebabnya ahli cabinet skrg JUGA adalah ahli cabinet beliau….

MAKA BANTAHAN KUMPULAN SAKTI ( SAINS , KEJURUTERAAN & TEKNOLOGI) termasuk Prof Emiritus Dr Abdullah Hassan
HARUSLAH DILIHAT SEBAGAI MENYERU KERAJAAN UTK MEMANTAPKAN SISTEM PEMBELAJARAN ASAS BI DIPERINGKAT SEKOLAH DAN BUKANNYA MENIDAKKAN PENGGUNAAN BI DIDLM MATEMATIK DAN SAINS. Kerana pi mai pi mai …kita masih memerlukan penguasaan BI.

Pandangan forumis kedua dalam forum yang dipetik semula:

Pada pandangan saya, memang bahasa merupakan satu medium utk komunikasi, diguna utk mmpelajari ilmu, dan Allah menjadikan hambanya bercakap dlm pelbagai bahasa di dunia ni.

Di dlm dunia global skrg ni, amat perlu kita pelajari bahasa2 lain, terutama Bahasa Inggeris dimana ia byk digunakan utk berinteraksi di antarabangsa.
Persoalannya, untuk mempelajari Bahasa Inggeris, perlukah kita menjadikan 2 mata pelajaran yg amat susah bagi kita orang Melayu di ajar dalam B.Inggeris?

Dan, perlukah utk menguasai Matematik dan Sains, kita dipaksa belajar dalam bahasa pengantar yg majoriti anak2 Melayu belum dpt menguasainya?
Nak belajar Bahasa Inggeris? Belajarla dlm kelas B.Inggeris..

Subjek Math/Sains = Subjek Bahasa. 2 kumpulan subjek yg berbeza, otak yg diguna utk proses pun berlainan..

Saya bekerja dlm bidang penerbitan buku, dan pernah terlibat dlm pembikinan buku teks Matematik dlm B.Inggeris. Sedangkan penulis dan editor sendiri pun pening kepala nak memikirkan makna2 matematik dlm B.Inggeris, inikan pulak budak2 sekolah.

Dulu masa zaman sekolah, saya pernah tanya sorang kawan yg pandai BI...saya tanya camne dia boleh pandai BI, dia kata dia banyak baca buku English yg dibeli oleh abang-kakaknya...dan buku2 yg dibeli itu kebanyakan mengikut minat kawan saya itu.

Bila masuk alam pekerjaan, seorang rakan opis saya pernah bercerita tentang kesukaran yg dia hadapi ketika belajar di Jepun. Yealah, kuliah semua dalam bahasa Jepun. Dah la selepas program 2 tahun sebelum ke Jepun tu dia masih tak pandai berbahasa Jepun...tetapi disebabkan tepaksa, akhirnya dapat juga dia tamatkan ijazah yg diambil di samping fasih berbahasa Jepun...

Perkara seperti ini juga yg saya alami dlm usaha saya meninggkatkan penguasaan BI saya (zaman sekolah dulu BI la subjek yg saya tak suka dan selalu kantoi )..oleh kerana masa di universiti, saya mula minat computer programming, jadi saya mula berusaha membaca buku Bi dan artikel2 dlm BI pasal programming. Selain daripada menambah pengetahuan programming saya, pemahaman BI saya mula meningkat...nak baca bahan2 BI dah tak pasal guna kamus dwi-bahasa. Dan bila di alam kerja, oleh kerana saya bekerja di syarikat internasional, saya pun terpaksa bertutur dlm BI dgn bos2 terutama bos2 Jepun. Dan ramai juga bos2 Jepun ni dulu tak reti BI, tapi disebabkan bekerja di luar negara (Jepun), diorg kat M'sia ni jadi pandai BI.

Jadi boleh disimpulkan, bahawa ade 2 keadaan yg boleh meningkat penguasaan sesuatu bahasa iaitu bila minat atau bila terpaksa.

Dlam kontek skrg yg kena guna BI utk subjek Math & Sains, saya rasa ia mengambil pendekatan bila terpaksa...Subjek Math & Sains adalah wajib dan penting di sekolah skrg. Bila gagal subjek2 ni, boleh kira gelap la harapan...tapi berapa ramai murid2 sekolah rendah yg merasai kepentingan subjek Math & Sains ini untuk memaksa diorg belajar dlm BI? Dan pada usia dia awal sekolah rendah, tentu mereka belum matang untuk memikirkan keadaan terpaksa ini..dan belajar secara terpaksa di usia mentah ini agak meletihkan dan mungkin ramai yg berputus asa...tambahan pula dlm budaya masyarakat kita (terutama org Melayu) yg tidak mementing Math & Sains tapi lebih mementingkan hiburan...

Jadi saya nampak, pendekatan berdasarkan minat lebih berkesan...di peringkat sekolah rendah murid2 mudah dibentuk mengikut minat mereka...jika dia minat main bola, kita bagi bola sebijik, laju je dia berlari...dlm kes BI ni, adalah baik pengajaran itu mengikut minat murid2 itu sendiri...buatkan satu mata pelajaran BI tambahan yg tak memerlukan peperiksaan, dan setiap murid2 itu dikelaskan (utk subjek ini aje) mengikut minat masing2...kelas2 itu mungkin berdasarkan kategori seperti sukan, sains, komputer, kartun/movie, etc. yg sesuai minat murid2 di peringkat rendah...buatkanlah juga seperti projek2 berkumpulan atau individu, untuk mereka ceritakan kembali apa yg mereka baca itu...di sini perlulah buku2 bacaan BI yg menarik yg sesuai dgn minat...dan selalunya juga murid2 yg melakukan perkara2 yg dia minat akan lebih menonjol dr murid2 yg terpaksa buat benda2 yg dia tak suka...

okeyla...secebit pandangan di kedinginan pagi hari...

Ini bukan sekadar soal Nasionalisme, Patriotisme atau sbgnya..ini soal masa depan anak2 kita. 2 mata pelajaran tu dah mmg cukup susah utk anak2 bangsa kita, bila diubah ke B.Inggeris, lagi bertambah kepayahan ini, sebb nak mencari makna ayat dlm B.Inggeris dan menyelesaikan masalah matematik tersebut..
Allah dah jadikan kita di Malaysia ni majoriti bertutur dlm Bahasa Melayu, maka gunakanlah bahasa ini sbg bahasa ppengantar utk belajar. Apa yang perlu dipertikaikan ialah cara pengajaran Matematik terutamanya di Sekolah2 Kebangsaaan, yg berbeza dari sekolah2 cina.

Biarkanlah anak2 bangsa kita ni belajar mata pelajarn ini dlm bahasa yg mereka senang fahami. Anak2 Cina sejak berzaman begitu pintar dalam Matematik, dan mereka belajar dalam bahasa ibunda mereka sendiri tapi yg penting, cara mereka belajar berbeza dari sistem yg diajar di Sekolah Kebangsaan.
Cara pembelajaran itu yg perlu diubah mengikut kesesuaian, teknik2 baru mestilah digunapakai. Bukan bahasa pengantar yg perlu diubah!

Kalau nak dikira B.Inggeris sebagai bahasa ilmu dan diguna meluas dlm Matematik.. Bahasa Cina pun tak kurang hebatnya juga dlm Matematik, dan juga Bahasa Arab. Jadi, nak tukar ke Bahasa Cina pulak ke selepas ni? Sbb budak2 Cina belajar Matematik dlm B. Cina ramai yg jadi pandai...

Pandangan forumis ketiga yang dipetik semula:

Saya tak berminat nak meluaskan perbincangan ini dari sudut sejarah, 50 thn dulu, DEB atau sebagainya. Wbpun saya akan selitkan sedikit nanti. Soalan saudara ni tak releven bagi saya utk dijawab sebab saudara tidak merujuk kepada isu yg dibawakan.

Saudara kebanyakannya merujuk kepada sejarah begitu juga dari bangsa2 lain. Fine tapi suba saudara undur kebelakang sedikit dan lihat semula isu asal yg dibawa iaitu pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris, yg diaplikasikan kepada pelajar2 sekolah rendah dan menengah.

Pertama sekali, bagaimana perancangan yg dibuat sebelum perkara ini dilaksanakan? Apakah persediaan2 yg telah dibuat terutamanya kepada guru2 yang mengajar? Sudah cukup sempurnakah iaitu dari sudut kebolehan guru2 junoir dan senior utk mengajar menggunkanan BI? Jika sempurna alhamdulillah, tetapi hakikatnya guru2 sendiri tak dapat menguasai BI dengan baik, bagaimana mereka dapat menyampaikan ilmu dengan baik? Perancangan yg hebat, kalau perlaksanaan teruk, lingkup, apatahlagi kalau perancangan asal ada, perlaksanaan asal buat.

Kedua - Bagaimana dengan penguasaan BI pelajar2 terutamanya sekolah rendah? Realitinya terutama kebanyakan pelajar melayu adalah lemah atau sangat lemah. Budak2 sekolah rendah yg baru nak kenal huruf, nak kenal nombor, tiba2 diajar menggunakan bahasa yg mereka tak faham.. ada pulak yg kata betul....heran sungguh..

Oleh itu, kombinasi guru yg lemah dalam BI dengan murid2 yg juga lemah BI menghasilkan keputusan yg bagaimana? Mustahil saudara tak dapat jangkakan memandangkan saudara manusia yg berIQ tinggi.

Selain itu, subjek sains dan matematik memang antara killer subjek utk ramai anak2 melayu. Sudahla nak kuasai pun dah susah, ditambah susahkan lagi dengan bahasa pengantar BI. Macamana pelajar melayu nak maju kalau dari peringkat rendah pun mereka dah tercicir?

Saya tak menafikan kepentingan BI dalam penguasaan teknologi baik apapun bidangnya, tetapi masalahnya ialah bagaimana perkara itu hendak dilaksanakan? Memang kalau dilihat dari sudut sejarah, sejak merdeka kebanyakan sekolah menggunakan bahasa pengantar BM dan menghasilkan graduan2 yg kebanyakannya ada sekarang ni. Taklah seramai mana walaupun ramai juga yg boleh dibanggakan. Antara yg saya kenal, Prof Abd Salam Babji (UKM) yg pernah digelar Prof Daging yg hebat di Asia Tenggara. Prof Radin Umar Radin Sohadi (dulu VC UPM), yg pernah disebut oleh rakannya seorg Ass. Prof, salah seorg dari 5000 yg terbijak (tak pasti asia tenggara atau mana). Kalau nak kira pingat emas dari Geneva rasanya boleh dikatakan IPTA seluruh Malaysia ni ada.

Tetapi kalau lihat semula sejarah, Tamadun Islam yg memiliki khazanah ilmu yg tinggi, org2 barat datang belajar, mengambil rujukan dan menterjemahkan buku2 yg diambil kedalam bahasa mereka. Bagaimana dgn bijak pandai2 melayu? Bukan sedikit Prof2 melayu diMalaysia ni atau bijak2 pandai lainnya, persoalannya berapa banyak dari mereka yg menguasai sesuatu bidang dan menterjemah bahan2 rujukan yg mereka gunakan atau yg berguna ke BM? Berapa banyak dari mereka menulis artikel2 atau report2 BM?

Hakikatnya, kebanyakan artikel yg ditulis atau report2 kajian adalah berbahasa inggeris, sebahagiannya dihantar ke Sciencedirect atau lain2, nak access pun kena bayar atau dari perpustakaan IPT yg mendaftar. Semasa saya study dulu pun buku rujukan berbahasa melayu yg ditulis oleh Pensyarah atau diterjemah, tak sampai 5 buah. Satu dpdnya subjek yg popular dan sebahagian student menyampah...Kenegaraan Malaysia - Prof Jayum. Tesis2 peringkat ijazah pertama pun kebanyakannya ditulis dalam BI, master keatas apatah lagi..

Jadi, saya rasa tak perlu nak membangangkan bahasa dan bangsa sendiri. Cukuplah pihak2 luar seperti Australia yg menukar "Malaysia Boleh" kepada "Malaysia Bodo.h". Sebabnya bukan kerana mereka yg jahil tetapi hakikatnya adalah kesilapan kita sendiri. Salah satu buktinya adalah dalam isu ini..
Dahla subjek tu susah dikuasai, digunakan pula BI yg susah atau belum dikuasai dgn baik, kemudian ada yg sokong membabi buta... Memang tinggi sungguh IQ..

Wassalam..